X

Si Eu Traiesc Sanatos

Vrem sa fiti prieteni cu noi pe pagina de Facebook!


fruct
Pagina de start

Oul

<< Inapoi


Oul contine toate substantele necesare pentru dezvoltarea completa a puisorului si de aceea este un aliment cu o mare valoare nutritiva, indispensabil organismului. Cel mai frecvent se consuma oul de gaina, dar pot fi utilizate si oua de la alte specii de pasari (rata, gasca, porumbel etc.), care difera de primul prin marime si prin proportia diversilor componenti.

 

Daca privim o sectiune printr-un ou, vom deosebi, de la exterior spre interior, urmatoarele elemente componente:

- cuticulul (format din substante mucoide uscate), care acopera coaja din exterior;

- coaja, care poate fi de diferite culori, alb pana la cafeniu, mata (in cazul oului proaspat) sau lucioasa;

- membrana cochilifera, ce delimiteaza camera de aer in partea rotunda a oului ;

- albusul, care formeaza o masa vascoasa transparenta gelatinoasa;

- membrana vitelina, ce imbraca galbenusul la exterior;

- galbenusul - de culoare galbena-portocalie;

- discul germinativ (”banutul”).

 

Coaja oului nu este comestibila.

 

Albusul este format din apa si proteine (11-12 %).

 

Galbenusul contine mai ales proteine legate de grasimi bogate in fosfor si azot, foarte necesare in alimentatie in general si in alimentatia copiilor in special.

 

Glucidele sunt absente in galbenus si se gasesc in cantitati mici in albus.

 

Cu exceptia vitaminei B2, distribuita uniform in masa oului, toate celelalte vitamine -  A, D, B12, complex B, vitamina K, E - se gasesc in galbenus. Oul nu contine vitamina C. Galbenusul concentreaza si substante minerale: fosfor, calciu, sodiu, potasiu.

 

Cantitatile de vitamine din oua variaza foarte mult in functie de specie, rasa, sezon, hrana si ingrijire. Astfel, in conditiile de crestere traditionala a pasarilor, se constata ca vara ouale sunt de 2-4 ori mai bogate in vitamina A si D decat iarna.

 

Ouale sunt indicate in alimentatia copiilor si adolescentilor, la care se recomanda 5-6 oua / saptamana, dar nu mai mult, din cauza cantitatii mari de colesterol.

 

Oul este un aliment usor de digerat si hranitor, cu conditia sa fie proaspat si preparat in mod corespunzator. Modul de preparare cel mai simplu, cel mai practic si cel mai sanatos, este oul fiert moale. Acesta se obtine fierband oul timp de 3 minute.

 

 

Greutatea oului este un semn de prospetime, ouale proaspete fiind mai grele decat cele vechi. Ouale destinate consumului trebuie sa nu aiba coaja murdara, crapata sau sa aiba miros sau gust diferit de cel normal.