X

Si Eu Traiesc Sanatos

Vrem sa fiti prieteni cu noi pe pagina de Facebook!


fruct
Pagina de start

Riscurile consumului excesiv de sare

<< Inapoi

Ce ar trebui sa stim despre sare?

Sarea sau clorura de sodiu (NaCl) este un compus mineral format din sodiu si clor. Desi in mentalitatea populara este de multe ori asociata cu sodiul, in realitate, sarea are in compozitie 40% sodiu si 60% clor. Rolul sarii in alimentatie a ajuns un subiect controversat intr-o lume tot mai mult preocupata de alimentatia corecta.

De ce avem nevoie de sare?

Sarea ajuta la echilibrarea volumului de fluide din organism, la transportul substantelor nutritive catre celule, la transmiterea impulsurilor nervoase si la controlul tensiunii arteriale. 

Ce se intampla daca organismul are prea multa/prea putina sare?

O cantitate prea mare de sare in organism duce la retentie de apa. Apa acumulata determina cresterea volumului de lichid din vasele sangvine, ceea ce pune presiune pe acestea. In acelasi timp, inima este nevoita sa depuna un efort suplimentar pentru a face volumul sporit de sange sa circule in corp. Astfel, excesul de sare determina cresterea presiunii arteriale sau hipertensiunea, conditie de care sufera 40% din populatia adulta a Romaniei. In timp, aceasta presiune aditionala poate deteriora arterele, ingustandu-le si facandu-le rigide prin depuneri de grasime, ceea ce face dificila transmiterea cantitatii optime de oxigen catre celelalte organe. La nivelul creierului, presiunea exercitata asupra vaselor sangvine poate rezulta in blocarea sau chiar spargerea acestora, provocand atacul cerebral. Conform Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), hipertensiunea ramane unul dintre principalii factori de risc care favorizeaza atacurile de cord si cele cerebrale.

Totodata, prea putina sare poate provoca reactii adverse in organism, incepand  de la crampe musculare si stari de oboseala pana la coma si afectiuni ale creierului.

Care este consumul recomandat de sare?

Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) si Organizatia pentru Alimentatie si Agricultura a Natiunilor Unite (2004) recomanda un consum individual care sa nu depaseasca 5g de sare (sau 2g de sodiu) pe zi, cu aproximatie echivalentul unei lingurinte de sare. OMS a estimat in 2004 consumul de sare din Romania la cca 14g/zi.

 

Cum mentinem echilibrul de sare in organism?

Este foarte important de stiut ca nu este suficient sa limitam cantitatea de sare de masa pe care o adaugam in mancare pentru a mentine echilibrul. Cea mai mare parte din sarea consumata provine din compozitia alimentelor. Sarea este intalnita cu precadere la prepararea produselor procesate, ajutand la conservare si la impiedicarea formarii mucegaiului si a bacteriilor.

Cum aflam cata sare contin alimentele pe care le consumam?

Prin citirea corecta a etichetelor se poate afla cate grame de sare sau de sodiu se gasesc in produsul respectiv. Trebuie facuta diferenta dintre cantitatea de sare si cea de sodiu mentionata pe eticheta (sodiul nu este o denumire echivalenta a sarii, ci un element ce reprezinta 40% din compozitia ei). De regula, aportul de sare este sporit de consumarea produselor de tip fast food sau a alimentelor procesate, de tipul branzeturilor, mezelurilor, conservelor, etc.

Stiati ca: Termenul salariu provine din latinescul „salarium” – legiunile romane erau platite cu sare pentru serviciile lor. (Plinius cel Batran, Naturalis Historia)